22446688

تشویق به نوشتن خاطرات از کودکی

1401/8/10 12:59
نویسنده : بهار بیگی
168 بازدید
اشتراک گذاری

شروع نوشتن توسط یک کودک

همه ی ما دوست داریم کودکانی باهوش و خلاق داشته باشیم و از هر کمکی در این زمینه به آنها دریغ نخواهیم کرد. اما هرکاری راه و روش مختص به خود را دارد و بهتر است با بهترین روش های انجام کار که توسط علم و تاریخ به اثبات رسیده است آشنا شویم. با یک مثال شروع می کنیم. شخص بزرگسال برای اینکه بتواند یک نویسنده ی خوب و محبوب دلها شود باید در ابتدا کتابهای فراوان از نویسنده های خوب خوانده شود. در مورد کودکان نیز بی شباهت به این قضیه نیست. اگر می خواهیم کودکمان خاطره نویس خوبی شود پس باید برای او کتابهایی در این زمینه بخوانیم. علاقمند کردن کودکان به خواندن و شنیدن خاطرات آسان نیست زیرا عموما آنها به مسائلی چون قصه ی پریان ، باربی ، پری دریایی ، سیندرلا ، قالیچه ی پرنده و ... علاقه دارند و دنیای واقعی برایشان جذابیتی ندارد. پس باید چه کاری انجام داد؟

موضوعات مناسب برای نوشتن خاطره توسط کودکان چیست؟

در مرحله ی اول می توان از موضوعات دوست داشتنی تر چون داستان دو دوست ، داستان رفتن کودکی به باغ وحش ، یک تعطیلات خانوادگی فراموش نشدنی و غیره شروع کرد. برای کودک داستانهای نوشته شده راجع به این موضوعات خوانده شود و یا از خودمان تعریف کنیم. این روش باعث می شود کودک با مسائل واقعی تر آشنا شود و این وقایع برایشان جذاب تر شود. پیش از شروع زمانی که یک کودک خود سواد خواندن و نوشتن را می آموزد این وظیفه ی پدر و مادر اوست که داستانهایی از این قبیل برایش تعریف کنند. کتابهایی را برای کودک انتخاب کنیم که پر از تصاویر و نقاشی های رنگی و خیره کننده باشد. وقتی به نقطه ای رسیدیم که کودک خود علاقمند به نوشتن خاطراتش شد می توانیم در انتخاب موضوع به او کمک کنیم. موضاعاتی مانند رویدادهای مهم در خانواده چون تولد خواهر یا برادر، مرگ حیوان خانگی یا یکی از اعضای خانواده، ملاقات با شخص مهم یا شرکت در رویدادهای اجتماعی مانند انواع کارناوالهل می تواند مطالب بسیار مناسب برای نوشتن خاطرات کودکان باشد.

دفتر سررسید خاطرات

دفتر مناسب برای خاطره نویسی چه ویژگی باید داشته باشد؟

اگر بگوییم حتی کاغذ کاهی برای نوشتن خاطرات کافی است دروغ گفته ایم. نوشتن خاطرات روزانه مسئله ی مهمی است. بزرگترین نویسندگان جهان با خاطره نویسی شروع کرده اند و حتی بعضی از آنها این خاطرات را در بزرگسالی به چاپ رسانده اند که می تواند کجکاوی دوست دارانشان را راجع به وقایع گذشته بر او را از کودکی برطرف نماید. دفتر خاطرات باید از کیفیت فوق العاده ای برخوردار باشد زیرا در گذر زمان نباید آسیب ببیند. این آسیب شامل خشک و خورد شدن صفحات، تغییر رنگ کاغذ، پاره شدن جلد، پوست پوست شدن جلد در گذر زمان است. اما ویژگی هایی نیز وجود دارند که در همان ابتدا می تواند ذوق کودک را خورد کند. این ویژگی ها شامل صحافی بد دفتر ، پخش شدن خودکار روی کاغذ، پس دادن مداد یا خودکار به صفحه ی پشتی و زیرین آن و اتفاقات نامناسب دیگر است. پس باید بدانیم چه دفتری را برای نوشتن خاطرات انتخاب کنیم.

سررسید 1402 بهترین گزینه برای نوشتن خاطرات توسط کودکان و بزرگسالان است. زیرا علاوه بر آنکه ظاهر بسیار جذابی دارد، تمام اجزا تشکیل دهنده ی آن از بهترین ها انتخاب شده اند. ویژگی دیگری که یک سررسید را متمایز می کند داشتن تاریخ به روی هر صفحه به صورت جداگانه است. این امتیاز باعث می شود که کودک تشویق شود تا به صورت روزانه خاطرات خود را یادداشت نماید. فراموش نکنید که شما کودکتان را مجبور به انجام کاری نکنید زیرا این روش در کودکان نتیجه ی عکس می دهد. تنها کاری که از شما والد محترم برمی آید همین نکته است که تنها و فقط تنها او را تشویق نمایید. نکته ی بسیار مهم و پایانی این است که کودک را فاقد از اینکه چند سال دارد مجبور به خواندن خاطراتش برای شما یا دیگران نکنید. زیرا باز هم ممکن است باعث زده شدن او از نوشتن و در نهایت از نویسندگی شود.

سپاس از توجه شما به این مقاله ی علمی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به 22446688 می باشد